Delieszesvoortanzania.reismee.nl

De dagen gaan veel te snel!

Habari mzungu's

Het is weer even geleden! De tekenles met de kindjes verliep goed. Ons doel was, dat ze een tekening moesten maken wat ze later willen worden. Dit begreep de leerkracht en de kinderen niet, dus we zeiden dat ze mochten tekenen wat ze wouden. Ook dat was moeilijk, want ze dachten dat ze moesten tekenen wat ze al geleerd hadden. Zoals, een boek, huis, boom. Sommigen schreven zelfs langs de tekening de naam van wat ze getekend hadden. Juist alsof het een toets was. We hadden hun kleurpotloden gegeven, dit vonden ze fantastisch. Deze mogen ze na ons vertrek ook houden. Hier was de leerkracht heel blij mee. We vinden onze leerkracht eigenlijk een zeer goede leerkracht. Ze probeert echt goed les te geven, krijgt de aandacht van de leerlingen ( al dan niet met de stok) ze doet ook leuke dingen met hen, zoals als een kindje een oefening aan het bord juist heeft beantwoordt , dan gaan ze met hun allen tot drie tellen in het Swahili. Dit is voor hun een beloning. Super schattig! Ook als wij hebben les gegeven, dan roepen ze met zen allen: thank you teacher, good better best! We hebben een goede band met de leerkracht gekregen, we mogen elke dag les geven, en ze is ons zeer dankbaar. Op een ochtend kwamen we op school aan, en de leerkracht was er nog niet. Super uitbundig waren de kindjes toen ze ons zagen aankomen. Ik werd bijna omver geknuffeld! Lieze en ik moesten gauw brainstormen hoe we deze luidruchtige klas gingen aanpakken. Eerst begonnen we met de liedjes terug te zingen, maar ze waren té enthousiast haha. Het was een complete chaos. Een luide stem schrikt hen niet af, enkel de stok, maar die hadden we niet, en zou ik ook nooit gebruiken natuurlijk. Uiteindelijk kwam er een leerkracht binnen die de thee maakt. Zij werd heel kwaad op de kinderen, omdat ze zo luidruchtig waren. Toen waren ze plots stil :)
ik begon tekeningen op het bord te maken met de Engelse benaming erbij, deze moesten de kinderen natekenen. Ze waren eindelijk wat rustiger. Ze laten heel vaak hun papier zien om te tonen wat ze gemaakt hebben. En wat zijn ze fier als we onze duim omhoog steken en 'wauw' zeggen! Ook hebben ze geen geduld, als je 1 kindje aan het helpen bent, komen ze aan je mouw, broek, haren trekken om aandacht te vragen zodat je hen zou gaan helpen. Uiteindelijk kwam de leerkracht binnen, met de stok weliswaar. ;)
Donderdag ben ik samen met Tangi terug naar Via Via gegaan ( partyyyyyyyyy) het was echt zo leuk. De jongens willen echt de hele tijd met je dansen, maar dat is niet dansen zoals ze dat in België doen he mannen ;) nu, met een vriendelijke: no thank you, (en dit meermaals herhalen) gaan ze weg, maar staren ze je nog de hele avond aan :D
Ik heb nog nooit zo hard gedanst als hier in Afrika! 4u15 kwamen we thuis aan. De watchmen die ons huis moet bewaken, was weer eens zat en vond zijn sleutels niet om ons binnen te laten. Bon, om half 5 lag ik in mijn bed, en om 7u ging de wekker voor naar school te gaan. Auwtch!
Zaterdag zijn we naar 'lake duluti' gegaan. Dit was een meer dat omringd was door een groot 'bos' waar we ook in gewandeld hebben. Zo heb ik aan lianen gehangen, en voelde ik me weer eens Jane van Tarzan se, dames en heren ;)
Het is een meer waar 130 vogelsoorten zich vertoeven. Ook hebben we lizards gezien, dit zijn van die reusachtige salamanders. Ik dacht eerst dat het een krokodil was. Oho. Op zich heb ik me goed geamuseerd, omdat de gidsen heel grappig waren, maar we hebben al schonere uitzichten gehad als dit ;)
's Middags hebben we 'frieten' ( neen, deze smaken niet zoals die van 't keteltje in Rummen ) gemengd in een omelet gegeten. Rare combinatie, maar best oke! Veel chilisaus en ketchup dobay. Daarna zijn we naar 'terengu market' geweest. Heeeel veel kraampjes en mensen op deze plaats. Amai men klak. We hebben hier gewoon een toerke gemaakt, en op de achtergrond een mooi orkest mogen aanhoren van mensen die ons aan het 'aanspreken' waren. "MZUNGUUUUU!!" Hierna hebben we ons terug in de auto gezwierd en daar kreeg ik een schoon armbandje als geschenk van een vreemde man. Vriendelijk zijn ze wel zur.
Myriam was zaterdag ook jarig en we zijn lekker gaan uiteten bij 'de patio'
Super gezellig restaurant. Er kwam een groep optreden die echte goede reggae muziek speelden. Geshaked hebben we begod!! Hierna kwam er een DJ draaien, die ook zeer goed was. Je kan echt niet blijven stilzitten op deze muziek :D
Vandaag (zondag) zijn we naar de Maasai geweest. Onze gids was een ex Maasai. We werden verwelkomt door vrouwen in echte Maasai kledij. Veel juwelen aan. Ze waren een liedje aan het 'zingen' en sprongen in het rond. Na een tijdje kregen wij hun ketting aan ( een heel grote zware ketting) en mochten we meespringen haha. Het was op het begin best onwennig! Lieze en ik hebben gedurende ons verblijf in Afrika veel erge verhalen gehoord over de Maasai stam, dus ik had redelijk 'slecht' beeld over de Maasai. ( de verhalen komen binnenkort op een speciale manier uit...) ik keek niet bepaald uit op deze stam te bezoeken. Uiteindelijk zag ik dat deze mensen best gelukkig leken te leven, en heb ik mij hier maar mee neergelegd. Ze weten ook niet beter zeker? Er waren wel 100 vliegen wat rond ons vlogen, ik werd op een gegeven moment echt wild van deze vliegen. Maar zij leven dus continue met zoveel vliegen op hun gezicht. Verschrikkelijk toch? We kregen thee met melk aangeboden van hun. Ik heb hier bewust niet van gedronken, want het oogt niet zo mooi als er vliegen in liggen he? ;)
We moesten de grote chef begroeten van het Maasai dorp. Dit was een man van 65 jaar. Hij heeft 15 vrouwen. Bij elke vrouw moet hij minimum 5 kinderen hebben en maximum 8. Dus al de jongens wat daar rondliepen, waren zijn zonen! Ook zijn we in hun hutje mogen binnengaan. Ze slapen op giraffenvel. De jongens tussen 16 en 35 jaar zijn de jagers van de familie. Zij jagen op wilde beesten die ze dan meenemen om op te eten. Ze eten enkel vlees en melk. Nieren en lever eten ze rauw. (Kippenvel) kleine kindjes moeten ook al helpen in de familie. Vanaf dat ze kunnen lopen (!!!) krijgen ze een kudde dieren waar ze moeten voor zorgen. Dit zijn ofwel koeien, geiten en ezels.
We zijn naar een plaats geweest waar ze hun drinken halen. Dit is zeer onzuiver water. We hebben foto's met de Maasai mannen gemaakt. Ze waren erg onder de indruk van een fototoestel. Toen ze uiteindelijk door hadden hoe ze moesten poseren voor een foto, kreeg ik een arm om men schouder heen, en zijn hand ging mooi naar mijn boezem toe. Heeela helaaaa menneke! Hahaha. typisch Maasai zeker? Ook gingen de mannen hun dansje doen. Ze kunnen zo hoog springen! Ze hadden echt plezier tijdens hun dans. Ik heb mooie filmpjes en foto's gemaakt en zal deze proberen te delen als ik terug ben van vakantie. Voor het vertrek verkochten deze mensen typische Maasai juwelen voor een goedkope prijs. Ik heb drie armbandjes gekocht. Tijdens de terugreis zaten er wel 20 vliegen in onze auto. Oh heer, meest gehate dier ooit? :D we zijn ook eventjes gestopt bij de Maasai market. Hier verkochten ze dieren. Super veel koeien, geiten, schapen stonden in de hete zon te koop. Ik vond het best zielig, want sommige dieren waren zo uitgedroogd.
Ik was blij dat ik terug thuis was. Ik heb veel respect voor hun dat ze zo willen en kunnen leven, maar sommige erge taferelen mogen gaan stoppen binnenin de Maasai.
Ook hebben Lieze en ik vandaag ons hotel en vliegtuigtickets geboekt richting ZANZIBAR! Oleee olaaaa.
We vertrekken2 augustusnaar Zanzibar met het vliegtuig tot8 augustus. Een beetje échte vakantie ;)
Ik besef het nog maar half, maar morgen start onze laatste week hier in Arusha. Ik vind het echt zo spijtig. Ik mis thuisfront wel, maar ik ga Arusha ook verschrikkelijk hard missen als ik terug in Rummen ben. Nu vollebak genieten van onze laatste 7 dagen! Deze week gaan we ons sponsorgeld ook uitgeven aan bepaalde projecten hier. We houden jullie zeker op hoogte!
Nu gauw mijn bedje in, want morgen wachten die klein spookjes op een actieve Liese ;)
Byeeeee!
Vele groetjes van mij en Lieze!
Xxx

Reacties

Reacties

Nonke guy

Hoi liese en lieze,
Ik lees met veel plezier de avonturen die Julie daar beleven.Het moet geweldig zijn om dat allemaal te mogen meemaken.Eigenlijk ben ik een tikkeltje jaloers op Julie.Ik kijk er naar uit om de picters te zien, deze zullen zeker prachtig zijn. Geniet nog van Julie laatste week daar en rust maar een beetje uit want eenmaal terug is het mooie liedje uit.
Groetjes en een dikke kus.

tante claire

Wat een avontuur zeg..!
Sla het allemaal zo veel mogelijk op.
...in jullie hart en overal...
Voorzichtig nog. Xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active