Delieszesvoortanzania.reismee.nl

Safari's en veel spierpijn.

Habari mzungu's

Wat een weekend! Vrijdag zijn we naar de Sapuku waterfalls geweest. Sos, onze reisgids, had geen auto die dag. Dus vertelde hij doodleuk dat we gingen wandelen naar deze plaats. Nu je hebt wandelen en wandelen he dames en heren. 4 uur lang gewandeld naar de plaats waar de rivier begon richting de watervallen. Continue steil omhoog. Jua, niks voor mij dus. Iedereen had wat last van zijn ademhaling, omdat we zeer hoog waren en het ook snikheet was! Onderweg hadden we veel armoede gezien. Mensen die op deze weg wonen, moeten elke dag deze wandeling doen. Mij zou ge dan bij elkaar kunnen borstelen :D
Op een gegeven moment werden we gevolgd door een zestal kinderen. Ik zag hier geen probleem in, maar Sos wel. Hij waarschuwde ons voor onze fototoestellen weg te steken en onze rugzakken bij te houden. Ik dacht dat het gewoon een algemene opmerking was, maar blijkbaar waren deze kinderen in staat om je rugzak te stelen en dan snel weg te lopen. Sos had hen gewaarschuwd dat ze het niet moesten proberen of ze kregen van de stok. We hadden lunch op een prachtige locatie! Hierna hadden we een afdaling die steil omlaag ging. Via boomwortels zijn we naar omlaag 'gewandeld'. Ik voelde me Jane van Tarzan jong :D Het was een heel avontuur om gewoon tot aan de rivier te geraken. Om tot aan de watervallen te geraken moesten we wel 10 keer de rivier oversteken door op kleine rotsen te stappen. Mijn evenwicht is natuurlijk weer op en top inorde he... ;) oefening baart kunst, na een paar keer de gids zijn handen vast te houden, konden we het na een tijd zelf. mits hier en daar een natte schoen. Uiteindelijk waren we bij de grote waterval aangekomen, en echt, het was heel de wandeling waard! Jammer dat een fototoestel niet kan vastleggen wat je ziet. Na het zien van deze waterval, konden we he-le-maal terug wandelen... Ik ga jullie de details besparen :D
Zaterdag stonden we op met de meest pijnlijkste spierpijn ooit? Halleluja. We konden gelukkig heel de dag in de safari jeep zitten, want we gingen op een tweedaagse safari. Dag 1 hebben we 'lake Manyara' bezocht. Heel mooi gebied, met mooie dieren. Het uitzicht was op sommige plaatsen adembenemend! Zo zag ik een eindeloze vlakte, en het leek of je van heel ver de zonsondergang al kon zien, tot ik besefte dat het middag was. Ik vroeg me dus af wat die roze schijn van kilometers lang dan kon zijn. Dat bleken dus allemaal flamingo's te zijn.! Schitterend! We hebben hier nijlpaarden gezien, giraffen van dichtbij, bavianen, mooie vogels, arend, zebra's , gnoe's, Buffalo's, zwijntjes ( pumba'kes :D) gazelle. Toch bleef ik wat op mijn honger zitten, en wou ik olifanten en leeuwen en neushoorns zien! Uiteindelijk kwamen we op de camping aan waar we 1 nacht bleven slapen. Geweldig ontvangst gehad, lekker avondeten ( eindelijk) en wonder boven wonder, we hadden twee bedden in onze tent staan. Zalig. Om 6u30 hadden we een lekker GEVARIEERD ontbijt gekregen, en om 7u zijn we terug in de safari jeep gesprongen, voor de volgende safari! De 'ngorogoro crater' heet dit gebied. Tijdens onze rit was er enorm veel mist. Ik zag soms tot vaak de weg niet! Best akelig! Hier hebben we een dikke 20min in gereden. Ik verschrok mij rot, omdat ik plots een schaduw van een beest zag doorheen de mist! Potverdikke, die buffalo's toch. Ook zagen we soms gewoon mensen in de 'jungle' wandelen. Dit zijn mensen van de Masai. Dit is een stam die heel apart leeft, en zich dus effekes in den jungle vertoeven, nondeju. Ik schrok hier echt van, omdat Sos ons vertelde dat ze hier dus echt wonen, en soms opgegeten worden door de leeuwen. Ze hebben ook echt een dorpje gemaakt met hutjes die afgebakend zijn met houten palen, midden in de jungle. Ik kan het nog niet geloven :D Toen we ons gingen registreren om de krater in te rijden, vertelde ze ons dat er iets speciaals te zien was een beetje verderop. En jawel, daar zaten mijn drie schatjes op de berg. 3 cheeta's in het wild, lekker naar ons aan het lonken. ( iets verderop kon je het Masai dorpje zien, wat dus echt wilt zeggen dat die cheeta's evengoed hun kon opeten he :D haha) ik heb prachtige foto's van de cheeta's. Het is heel uitzonderlijk om cheeta's te spotten in dat gedeelte, dus we waren bij de gelukkigen!
Toen we de ngorogoro crater binnenreden werd ik weer omvergeslagen door het uitzicht. Het was 1 grote vlakte met alle-maal dieren die je zo kon zien, zonder te zoeken. We reden tussen de honderden zebra's, gnoe's,buffalo's, zwijntjes. En toen kwam hét moment van de dag! Een leeuw gespot! Hij was een Buffalo aan het opeten. Prachtig dier! ( de leeuw he, want de Buffalo zag er niet zo mooi meer uit.. Ha ha ha) Niet veel later zagen we ook de leeuwin langs hem. En natuurlijk, het mocht niet ontbreken, we zagen hun mooi de liefde bedrijven :D ( voor een leuke 3sec...) we hebben zeker een half uur naar hun staan kijken. Je kreeg hier echt geen genoeg van.
( ale, ik toch niet ;) ) ook kreeg net op dat moment een jeep platte band. Die kon mooi zijn wiel vervangen terwijl er twee leeuwen een paar meter van hem een buffalo aan het opeten waren. Uiteindelijk hebben we ook een olifant gezien, neushoorns van ver, hyena's. 8 leeuwinnen die ook een Buffalo aan het opeten waren. Zaaaaalig! Tijdens de lunch en plasstop zijn we gestopt aan een klein meertje,waar veel nijlpaarden zich bevonden. Heel mooi uitzicht! Ik heb hele mooie foto's kunnen maken, maar ik kan ze helaas niet op deze site zetten. Conclusie: prachtige tweedaagse safari!
Moe maar voldaan zijn we na 3 uur rijden aangekomen bij ons gastgezin.
Maandag: 20 juli
Vandaag hebben we les gegeven aan drie klasjes. Van 9-10 aan de kleuters, van 10-11 aan eerste deel van het eerste leerjaar, van11-12 aan tweede deel van eerste leerjaar.
Voor de kleuters hadden we dus schriftjes gekocht en hier oefeningen in gemaakt. Zo moesten ze de letters van 'HELLO' schrijven. Ze deden allemaal goed mee en het was leuk om te zien dat ze zonder veel woorden, de oefening begrepen! Dan hebben we in de twee klassen van het eerste leerjaar het liedje : 'de wielen van de bus die draaien rond' gezongen. In het Engels natuurlijk. Ze waren enorm enthousiast! Super leuk. Morgen gaan we in deze drie klassen, knutselles geven. Benieuwd hoe dat afloopt!
Xxxx
Liese
En vele groetjes van Lieze.

Reacties

Reacties

tante van Lieze - Claire

Wat jullie nu meemaken is heeerlijk. ...om verder in het leven te voelen en op terug te denken....
Genieten maar.....

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active